Het schilderproces

De uitdaging

Telkens wanneer ik aan een nieuw schilderij begin, voel ik me zenuwachtig opgewonden en ben ik tegelijkertijd in totale paniek. Ik weet zeker dat elke kunstenaar dat gevoel zal kennen. Al is het niet gemakkelijk om te uit te houden: ik hou van dat gevoel!

Het schilderproces

Als ik begin met schilderen, neem ik niet de verf en de penselen, maar ik ga zitten en word me bewust van mijn lichaam. Gewoon even alles voelen. Dat ken je vast wel: voeten, benen, achterwerk, rug, schouders, armen, hoofd. Zodra ik “alles” kan voelen en niet meer nadenk, neem ik mijn penselen en begint het schilderij. Soms komen het denken terug en dan willen mijn gedachten het schilderij beïnvloeden. Op dat moment stop ik, ga weer zitten en word me weer bewust van mijn lichaam totdat de gedachten weer weg zijn en dan pas ga ik verder.

Meestal weet ik niet wat er zal gebeuren met het canvas. Dan schilder en schilder ik net zo lang, totdat ik weet wat het wil worden. Soms is het schilderij zo aardig en laat me in een korte flits zien hoe het wil worden. Dat is altijd fijn, dan weet je waar het heengaat! Als ik begin na te denken over een naam voor het schilderij is dat vaak een teken, dat het bijna af is.

Je kunt meer zien over mijn manier van schilderen op de video’s die zijn gemaakt naar aanleiding van The Colorfield Performance. 

Kleuren laten me leven

Ik vind het fijn als alles in mijn leven kleurrijk is. Niet alleen als ik schilder, maar altijd, zoals bloemen in een tuin. In mijn huis heeft elke kamer een andere kleur. Ik heb kleuren nodig en ik heb er veel nodig, maar ze moeten in harmonie blijven. Als ik schilder, beperk ik soms mijn kleuren tot slechts drie, alleen maar voor mezelf om in dezelfde stemming te blijven. Kleuren helpen me om te leven en laten me leven.

Verf:

Ik gebruik acrylverf, olieverf, gouache en  pastelkrijt. Ik wil mezelf niet beperken tot slechts één soort verf, omdat ik ze allemaal zo leuk vind.

Acrylverf:

Working with acrylics by Lia van Elffenbrink

Soms maakt dit het proces eenvoudiger. Je kunt het steeds opnieuw schilderen. Ik hou van de manier waarop de tint altijd een beetje verandert wanneer je dezelfde beweging op het canvas herhaalt met een transparante kleur.

Olieverf:

Schilderen met olieverf voelt als spelen. Het geeft veel pretmomenten en je krijgt er een goed humeur van. Ik vind het fijn, dat je alles tegelijkertijd kunt mixen en mengen. Painting with oils by Lia van ElffenbrinkHoewel ik weet dat het niet erg gezond is, ben ik dol op de geur van terpentijnolie. Het doet me denken aan het  schoenpoetsmiddel van weleer.

Gouache:

Schilderen met gouache betekent dat je de helderste kleuren krijgt van alle soorten verf. Het zal altijd oplossen, wanneer je het overschildert met water of verf. Working with gouache by Lia van ElffenbrinkIk vind het heerlijk om behangplaksel te gebruiken met gouache en dan te bewegen met mijn handen op het doek of op papier. Dit is een fijne manier van intuïtief schilderen.

Pastelkrijt:

Ook gebruik ik graag pastelkrijt om bewegingen te maken met mijn handen op het papier. Ik gebruik zowel pastelkrijt van Schmincke als softpastels van RembrandtPainting with pastels by Lia van ElffenbrinkNatuurlijk teken ik ook wel met het krijtje op zich, maar meestal gebruik ik toch mijn vingers om mooie vloeiende creaties te krijgen.

Mediums:

Ik gebruik allerlei soorten mediums. Al  dan niet glanzend en al dan niet pasteus.  Ik hou van de effecten die je ermee kunt bereiken. Het is niet altijd nodig om een medium te gebruiken. Ook al vergeet ik wel eens om een medium te gebruiken als ik met acrylverf werk, toch denk ik dat de kleur briljanter is als ik een medium gebruik in plaats van water. Het geeft de verf ook meer body. Using painting Medium by Lia van ElffenbrinkAls ik schilder met gouache gebruik ik alleen water. Bij olieverf gebruik ik lijnzaadolie, terpentineolie (wauw, wat een heerlijke geur!), of liquin.

Kleurenwiel:

Het kleurenwiel  of de kleurencirkel is steeds belangrijker geworden bij mijn schilderen. De tijd die ik nam om het kleurenwiel te bestuderen is goed besteed. Nog steeds gebruik ik het vaak en niet alleen maar tijdens workshops.Colour wheel by Lia van ElffenbrinkHet helpt me vaak om de relatie tussen kleuren onderling te begrijpen. Het is echt een handig hulpmiddel wanneer je kleuren zoekt. Ook als je harmonie in je werk wilt krijgen is het kleurenwiel onmisbaar. Daarnaast heeft het kleurenwiel me ook veel verklaard over hoe ik me voel ten aanzien van bepaalde kleuren. Welke kleuren ik wel of niet gebruik. Verder leerde ik hoe ik meer diepte kon verkrijgen en ik leerde erg veel over schaduw.

Penselen:

Zoals je ziet gebruik allerlei soorten penselen. Elk penseel heeft zo zijn eigen specialiteit. Brushes and tolls to paint by Lia van ElffenbrinkIk gebruik behalve penselen ook allerlei andere dingen om de verf op het doek te krijgen, zoals bijvoorbeeld: schuursponsjes, stro, stukjes natuurspons, pannenlikkers, lepels, kurken, papier,  in elkaar gefrommelde stukken keukenrol, karton. Noem maar op. Het belangrijkste gereedschap naast mijn penselen zijn mijn handen.

Het palet:

Hoewel ik bijna altijd keurig netjes begin, ziet mijn palet er er vaak chaotisch uit. Op de foto zie je acrylverf, die ik nat houd met water uit een sprayflesje. Omdat het palet van plastic is en dus niet helemaal plat is, maar naar de zijkanten afloopt, loopt het water naar de hoeken toe en verzamelt zich daar. Daar moet ik nog iets op vinden. Verder bevalt me dit palet erg goed. Het heeft namelijk een deksel, dus de verf droogt niet op.

Zie je mijn zwarte nagel?

Ik had mijn duim tussen de autodeur geklemd. Dat was niet leuk!